Διαδικτυακά Εκπαιδευτικά Παιχνίδια Απόδρασης

Τι είναι τα παιχνίδια απόδρασης

Ένα δωμάτιο απόδρασης, γνωστό και ως παιχνίδι διαφυγής ή απόδρασης, δωμάτιο γρίφων, παιχνίδι εξόδου ή δωμάτιο γρίφων είναι ένα παιχνίδι στο οποίο ένας παίκτης ή μια ομάδα παικτών ανακαλύπτει στοιχεία, λύνει γρίφους και εκτελεί εργασίες σε ένα ή περισσότερα δωμάτια για να επιτύχει έναν συγκεκριμένο στόχο. σε περιορισμένο χρονικό διάστημα. Ο στόχος είναι συχνά η απόδραση από την τοποθεσία του παιχνιδιού. Τα περισσότερα παιχνίδια διαφυγής είναι συνεργατικά, αλλά υπάρχουν και ανταγωνιστικές παραλλαγές. Τα δωμάτια διαφυγής έγιναν δημοφιλή στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ανατολική Ασία τη δεκαετία του 2010. Τα δωμάτια απόδρασης σε σταθερές τοποθεσίες άνοιξαν για πρώτη φορά στην Ασία και επεκτάθηκαν αργότερα στην Ουγγαρία, τη Σερβία, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Ρωσία και τη Νότια Αμερική. 

Ορισμός 
Τα δωμάτια απόδρασης είναι εμπνευσμένα από βιντεοπαιχνίδια τύπου " escape-the-room ". Αυτή είναι και η πιθανή πηγή του ονόματός τους. Αναφέρονται επίσης ως «αποδράσεις από το δωμάτιο», «παιχνίδια διαφυγής», «παιχνίδια εξόδου» ή «ζωντανές αποδράσεις». Παρά το όνομα, η απόδραση από ένα δωμάτιο μπορεί να μην είναι ο κύριος στόχος για τους παίκτες, ούτε το παιχνίδι περιορίζεται απαραίτητα σε ένα δωμάτιο.
 
 Επισκόπηση παιχνιδιού σε πραγματικό χώρο

Οι συμμετέχοντες σε ένα πραγματικό ή διαδικτυακό δωμάτιο απόδρασης συνήθως παίζουν ως συνεργατική ομάδα δύο έως δέκα παικτών. Βέβαια υπάρχει περίπτωση να είναι μόνο ένας συμμετέχων. Τα παιχνίδια τοποθετούνται σε μια ποικιλία φανταστικών τοποθεσιών, όπως κελιά φυλακής, μπουντρούμια και διαστημικούς σταθμούς. Οι στόχοι του παίκτη και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει συνήθως ευθυγραμμίζονται με το θέμα της αίθουσας. Το παιχνίδι ξεκινά με μια σύντομη εισαγωγή στους κανόνες του παιχνιδιού και στο πώς να κερδίσετε. Αυτό μπορεί να παραδοθεί με τη μορφή βίντεο, ήχου κτλ. Οι παίκτες μπαίνουν σε ένα δωμάτιο ή περιοχή όπου συνήθως ξεκινά ένα ρολόι και έχουν περιορισμένο χρόνο για να ολοκληρώσουν το παιχνίδι, συνήθως 45 έως 60 λεπτά. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι παίκτες εξερευνούν, βρίσκουν στοιχεία και λύνουν παζλ που τους επιτρέπουν να προχωρήσουν περαιτέρω στο παιχνίδι. Ορισμένα δωμάτια διαφυγής, ειδικά παραλλαγές με θέμα τον τρόμο, μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν διαφυγή από περιορισμούς όπως χειροπέδες ή φερμουάρ. Οι προκλήσεις σε ένα δωμάτιο διαφυγής είναι γενικά περισσότερο ψυχικές παρά σωματικές και συνήθως δεν είναι απαραίτητο να είστε σωματικά ικανοί ή επιδέξιοι. Απαιτούνται διαφορετικές δεξιότητες για διαφορετικούς τύπους παζλ, που κυμαίνονται από τη χημεία έως τα μαθηματικά, τη γεωγραφία, και βασική κατανόηση άλλων θεμάτων. Τα καλά σχεδιασμένα παζλ από τα δωμάτια διαφυγής δεν απαιτούν από τους παίκτες να έχουν εξειδικευμένες γνώσεις σε κάποιον συγκεκριμένο τομέα. Οποιεσδήποτε εξειδικευμένες ή ελάχιστα γνωστές πληροφορίες που απαιτούνται για την επίλυση ενός παζλ θα πρέπει να είναι διαθέσιμες μέσα στο ίδιο το δωμάτιο. Εάν οι παίκτες κολλήσουν, μπορεί να υπάρχει ένας μηχανισμός με τον οποίο μπορούν να ζητήσουν συμβουλές. Οι συμβουλές μπορούν να παραδοθούν σε γραπτή, βίντεο ή ηχητική μορφή  ή ηθοποιό που είναι παρών στην αίθουσα. Οι παίκτες «αποτυγχάνουν» στο δωμάτιο εάν δεν μπορούν να ολοκληρώσουν όλα τα παζλ εντός του καθορισμένου χρόνου, αλλά οι περισσότεροι χειριστές αιθουσών διαφυγής προσπαθούν να διασφαλίσουν ότι οι πελάτες τους διασκεδάζουν ακόμα κι αν δεν κερδίσουν. Στους παίκτες μπορεί να δοθούν διαφορετικές εμπειρίες ανάλογα με την επιτυχία ή την αποτυχία τους με τη μορφή "καλού τέλους" ή "κακού τέλους" εντός του δωματίου, εάν κερδίσουν ή αποτύχουν, αντίστοιχα.  Ορισμένοι χώροι δίνουν στους παίκτες επιπλέον χρόνο ή μια γρήγορη περιήγηση στα υπόλοιπα παζλ. Μερικές φορές, ομάδες με γρήγορους χρόνους τοποθετούνται σε βαθμολογικό πίνακα. 

 Σχεδιασμός παιχνιδιού και επίλυση γρίφων 

Τα δωμάτια διαφυγής, τόσο τα πραγματικά όσο και τα διαδικτυακά, δοκιμάζουν τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, πρωτότυπης σκέψης («σκέψη έξω από το πλαίσιο») και ομαδικής εργασίας των συμμετεχόντων παρέχοντας μια ποικιλία από παζλ και προκλήσεις που ξεκλειδώνουν την πρόσβαση σε νέα αντικείμενα ή περιοχές του παιχνιδιού όταν επιλυθούν. Τα παζλ των δωματίων διαφυγής περιλαμβάνουν παιχνίδια λέξεων, αριθμούς και «ταξινόμηση πραγμάτων σε μοτίβα» όπως αντικατάσταση κρυπτογράφων, γρίφους, σταυρόλεξα, Sudoku, αναζήτηση λέξεων και μαθηματικά παζλ που περιλαμβάνουν φυσικά ή εικονικά αντικείμενα όπως παζλ με σπιρτόξυλα και σκάκι. Περιλαμβάνουν ενίοτε σωματική δραστηριότητα, όπως η αναζήτηση ενός κρυμμένου φυσικού αντικειμένου, η συναρμολόγηση ενός αντικειμένου, η πλοήγηση σε λαβύρινθους ή η λύση ενός κόμπου από σχοινί. 

Εξέλιξη 

Τα πρώτα παιχνίδια αποτελούνταν κυρίως από γρίφους που λύνονταν με χαρτί και μολύβι. Τώρα πλέον υπάρχουν εκδόσεις που είναι μόνο διαδικτυακές. Καθώς τα δωμάτια διαφυγής έγιναν πιο εξελιγμένα, εισήχθησαν φυσικές ή εικονικές κλειδαριές που μπορούσαν να ανοίξουν με την εύρεση συνδυασμών, κρυφών κλειδιών και κωδικών χρησιμοποιώντας αντικείμενα που βρέθηκαν στα δωμάτια. Αυτές οι ιδέες έχουν εξελιχθεί για να περιλαμβάνουν τεχνολογία αυτοματισμού, καθηλωτική διακόσμηση και πιο περίτεχνες ιστορίες για να κάνουν τα παζλ πιο διαδραστικά και να δημιουργήσουν μια εμπειρία που είναι πιο θεατρική και ατμοσφαιρική. Ορισμένα δωμάτια διαφυγής έχουν αρχίσει να ενσωματώνουν στοιχεία εικονικής πραγματικότητας, ενώ ιδιαίτερα δημοφιλή έχουν γίνει τα online - διαδικτυακά παιχνίδια απόδρασης, που έχουν βρει εφαρμογή και στην εκπαίδευση πέρα από την ψυχαγωγία.